Ziua Hektomeron și Inimă și alte preparate din carne – două producții ale Naționalului craiovean în programul celei de a31-a ediții a Festivalului Național de Teatru

Instalația performativă Ziua Hektomeron inspirată de Decameronul lui Giovanni Boccaccio – probabil cel mai lung și cel mai complex performance teatral din lume și Inimă și alte preparate din carne de Dan Coman, producție semnată Radu Afrim, câștigătoare a Premiului UNITER pentru cel mai bun spectacol al anului, se vor putea urmări online, gratuit, în cadrul Festivalului Național de Teatru. 

Cea de a XXXI-a ediție a Festivalului Național de Teatru se va deschide sâmbătă, 6 noiembrie 2021, ora 19:00, cu producția Teatrului Național „Marin Sorescu” din Craiova – Inimă și alte preparate din carne de Dan Coman, în regia lui Radu Afrim, spectacol câștigător al Premiului UNITER pentru cel mai bun spectacol al anului 2020. 

Inimă și alte preparate din carne, premiera care a deschis stagiunea 2020-2021 la Naționalul craiovean, e primul act cultural major dedicat molimei. Un spectacol rotund, creativ și usturător până la lacrimi, în tușe groase și fine, în culori violente și pastelate, senzual și sarcastic, care pune în ramă excelentele texte ale lui Dan Coman, rezultând un tablou obsedant. Din această pictură vie, pare că toate personajele se uită la noi din orice unghi am urmări-o.

Horia Ghibuțiu, jurnalist cultural 

Inimă şi alte preparate din carne în regia lui Radu Afrim e un spectacol-poveste; acea poveste de dragoste puţin prea dulceagă, dar care devine pătura serilor friguroase de toamnă, atunci când nici măcar singurătatea nu îţi mai ţine companie. Când tu ţie nu îţi mai eşti companion, ai nevoie de puţin umor, de puţine lacrimi, de puţină dramă, de puţină nebunie, de puţină criză. Spectacolul de pe scena mare a Teatrului Naţional din Craiova e acel ever lasting story în care ne putem insera imaginar, fiecare dintre noi, episodul nostru de iubire, de poezie, de tragi-comic şi ne putem confunda pentru câteva ore cu personajele-paradox. 

Alina Epîngeac, teatrolog

Instalația performativă ZIUA HEKTOMERON se va putea urmări, tot online, și tot gratuit, pentru 48 de ore de la data publicării, începând de duminică, 7 noiembrie, ora 12:00, pe site-ul www.fnt.ro

ZIUA HEKTOMERON, probabil cel mai lung și cel mai complex performance teatral din lume – este un proiect după o idee originală aparținând lui Vlad Drăgulescu, directorul artistic al teatrului craiovean. 

Inspirat de Decameronul lui Giovanni Boccaccio, proiectul HEKTOMERON a început la jumătatea lunii ianuarie a acestui an iar timp de 100 de zile, pe website-ul www.hektomeron.com a fost difuzat în regim de livestreaming din Sala Studio a teatrului câte un episod al Hektomeronului.  

Fiecare episod a însemnat, de fapt, câte o poveste a Decameronului transpusă scenic.  La acest proiect au lucrat, alături de cei 31 de actori ai Naționalului craiovean, 100 de regizori din tot atâtea țări. România a fost reprezentată de către regizorul Radu Afrim care a lucrat, alături de Marius Manole, ultimul episod al Hektomeronului. 

Fiecare regizor a tratat într-o manieră unică universul lui Boccaccio, într-un maraton artistic ce s-a dovedit a fi o radiografie a lumii contemporane, un manifest și un credo artistic – lumea este suma identităților și acțiunilor noastre. 

Hektomeron a fost, de bună seamă, un proiect născut din dorința de a ieși dintre zidurile ridicate de virusul care a condamnat la recluziune forțată întreaga lume. 

Fiind transmise online, episoadele Hektomeron au fost văzute de publicul din întreaga lume, statisticile arătând faptul că au avut loc vizionări ale proiectului din 169 de țări. 

În 21 iunie 2021 au fost prezentate publicului TOATE aceste episoade, într-un maraton teatral unic în lume care s-a numit ZIUA HEKTOMERON

În cadrul Zilei Hektomeron, publicul a putut urmări direct din Sala „Amza Pellea” a teatrului toate cele 100 de episoade ale Hektomeronului. Cei care au fost în sală nu au văzut doar un spectacol de teatru, ci un „spectacol al spectacolului”, deoarece pe scenă s-au aflat, la vedere, toate componentele artistice și tehnice care au făcut posibilă transmisia celor 100 de performance-uri în întreaga lume, de la camere de filmat, mixer de sunet, consolă de lumini până la elemente de recuzită, staff tehnic, echipa de producție. 

Ziua Hektomeron a durat peste 25 de ore, fiind, probabil, unul dintre cele mai lungi spectacole de teatru din istorie.  

Proiectul Hektomeron este o reușită de proporții, care a depășit grandoarea tehnică a provocării pentru a oferi un produs cultural de calitate. Fiecare moment merită privit individual și apoi plasat în contextul întregului. Însă  adevărata valoare a spectacolului este faptul că definește momentul în care trăim, problemele cu care ne confruntăm, obsesiile și fricile noastre. Spectacolul de la Craiova este o oglindă a societății mondiale și a gradului de globalizare la care am ajuns. Trebuie să privim unitar momentele ca să aflăm în ce lume trăim.

Octavian Szalad, Revista Teatrul Azi

În iunie 2021, timp de douăzeci și cinci de ore, Teatrul Național din Craiova a prezentat cele o sută de performance-uri în suită. Ca să fie accesibile tuturor doritorilor, s-au proiectat afară, pe o laterală a clădirii. Dar adevăratul spectacol avea loc înăuntru. Și nu a fost deloc un spectacol ca la carte! Pășind în sală, publicul nu a mai regăsit convenția care îl plasează în orizontul de așteptare binecunoscut. În stânga, oameni în fața monitoarelor. Îmbrăcați în costume medicale, anti-covid, muzicienii asigură intermezzo-urile dintre performance-uri. În mijloc, camera transmite live, pe un ecran mare, actorul care își spune monologul, plus luminile aferente. Dar cea mai spectaculoasă rămâne partea dreaptă. O suită de monitoare cu oameni ce butonează, plus un ecran pe care se vede ce se petrece în cabina de machiaj. Totul pare în mers, proaspăt, neelaborat și neșlefuit, ca și când s-ar naște pe loc. Obișnuita convenție care ia în stăpânire teatrul, de îndată ce se stinge lumina, se pulverizează într-o sută de particule (ca să-i dăm tributul lui Boccaccio), pentru a face loc unui spectacol fluid, cu grade de libertate mai mari pentru public. Acesta intră și iese când dorește, în orice pauză dintre performance-uri.

Cristina Rusiecki, Revista Cultura

Prezența celor două producții majore ale Teatrului Național „Marin Sorescu” din Craiova în cadrul celui mai important festival de teatru din țară subliniază, încă o dată, calitatea artistică de înaltă ținută a spectacolelor produse la Naționalul craiovean. 

Add a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.