BILLY ȘCHIOPUL de Martin McDonagh – o poveste a solidarității, dragostei și demnității, pe scena Teatrului de Stat Constanța
|Teatrul de Stat Constanța a programat pentru seara de duminică, 6 octombrie 2019, ora 19:00, spectacolul Billy șchiopul de Martin McDonagh, o comedie neagră despre dragoste și cruzime. Regia este semnată de către Vlad Massaci, scenografia poartă amprenta Iulianei Vîlsan, video Dilmana Yordanova / KOTKI visuals. Producția se bucură de o distribuție remarcabilă: Nicodim Ungureanu (Johnnypateenmike), Vlad Lință (Billy), Laura Crăciun (Kate), Mirela Pană (Eileen), Mihai Sorin Vasilescu (Mammy), Marian Adochiței (Babbybobby), Andrei Cantaragiu (Doctorul), Otilia Nicoară (Hellen), Mircea Siromașenco (Bartley).
Billy șchiopul este un spectacol al contrastelor, răsturnărilor de situație, disimulării și umorului crud. Dar și o poveste a solidarității, dragostei și mai ales a demnității. Umorul fin, atenția la detalii, ironia și sensibilitatea regizorului Vlad Massaci ridică piesa Billy șchiopul la rangul de apodoperă.
Revista Cultura
Textul lui Martin McDonagh vorbește despre umanitatea celor care par sălbatici, cruzi și lipsiți de orice empatie, dar care în sinea lor păstrează multă milă, înțelegere și dragoste pentru semeni. Personajul principal, insă, este limbajul. E un text despre cum oamenii simpli, neștiutori în ale corectitudinii politice, folosesc limba ca să exprime ce gândesc, nu ca să ascundă ce gîndesc, spune Vlad Massaci, regizorul spectacolului.
Billy este schilodul din Inishmaan, cel tratat cu totală lipsă de considerație, ba chiar cu agresivitate de celelalte personaje, dar care, paradoxal, se dovedește, în final, a fi iubit de toți. De fapt, relațiile dintre toate
personajele sunt fruste, cu replici dure, fără menajamente. O comunitate de oameni pentru care nu doar că nu există corectitudine politică, dar chiar elementara bună-cuviință este suspendată deseori. Și totuși aceasta este doar aparența, ceea ce ne determină să evaluăm mai atent alternativa din comunitățile „civilizate”, în care sub corectitudine formală, politețe sau lingușiri se ascund pragmatismul rece și lupta crudă pentru supraviețuire.
Autorul textului, Martin McDonagh, este un scenarist britanic irlandez, regizor și unul dintre cei mai apreciați dramaturgi ai timpului nostru, a cărei operă se întinde pe parcursul a două decenii. Ca dramaturg
este apreciat pentru umorul său negru absurd și spiritul incendiar care provoacă de fiecare dată estetica teatrului modern. Scrierile sale extraordinare au câștigat prestigioase premii, printre care trei premii
Laurence Olivier și un premiu Drama Desk, dar și multe nominalizări la Tony Awards (premii pentru excelență în teatru, oferite la New York din anul 1946 celor mai importanți dramaturgi). Cu un stil de scris
asemănător lui Tarantino, McDonagh a facut cu ușurință trecerea de la Broadway la Hollywood. La fel ca și piesele sale, filmele lui McDonagh se concentrează pe aceste personaje periculoase, care trăiesc în extremele emoțiilor și ale societății. Filmul său Șapte psihopați i-a adus aprecierea criticilor iar scurt metrajul Six Shooter (2005), i-a adus primul Premiu Oscar. El a fost însă nominalizat și pentru alte trei premii ale Academiei, inclusiv cel mai bun scenariu pentru filmele sale In Bruges (cu Colin Farrell și Brendan Gleeson în rolurile principale) și Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, pentru acest film câștigând Globul de Aur pentru cel mai bun film și cel mai bun scenariu original, dar și 4 premii BAFTA și 2
nominalizări la Oscar: pentru cel mai bun scenariu original și pentru cel mai bun film al anului.