Părinții și școala în dialog despre învățare
|Joi, 6 februarie 2025, ora 16:30, Școala Privată Aletheea, cu cercetătoarea Thea Ionescu
Joi, 6 februarie 2025, de la ora 16:30, Școala Aletheea va fi gazda unei întâlniri cu Thea Ionescu, conferenţiar universitar la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei din cadrul Universității Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca și cercetător în Laboratorul de Psihologia Dezvoltării al universității, specializată în psihologia dezvoltării și cogniție ancorată. Cea de-a treisprezecea întâlnire din seria de evenimente culturale Aletheea9 va fi moderat de colega noastră, Gabriela Manda, formator în educație, coordonator evenimente la Aletheea.
Este un lucru obișnuit să ne confruntăm în zilele noastre cu perspective diferite asupra învățării. Școala abordează învățarea ca un proces complex, pe termen lung, ancorat în realitate, care presupune efort constant din partea elevilor, în timp ce unii dintre părinți, aflați sub presiunea sistemului educațional românesc, privesc învățarea ca pe un traiect cu rezultate imediate, traduse în calificative, note și clasamente. De cealaltă parte, elevii se raportează la învățare în funcție de cum au fost ghidați de-a lungul timpului. Și atunci, cine are dreptate? Există un mod corect și unitar de a ne raporta la învățare? Sau fiecare are un rol diferit și totodată o perspectivă diferită în această ecuație? Pornind de la înțelegerea faptului că învățarea este un proces neliniar și de durată, vă invităm la un dialog despre învățarea ancorată și despre rolul și responsabilitățile noastre (profesori, părinți, elevi) în comunitatea de învățare pe care o reprezintă școala.
„Cu siguranță, mulți ne dorim copii care să se descurce în viață și traducem acest lucru, din păcate uneori, doar în a avea note mari, a face studii superioare și dacă se poate a fi mereu primul. Alții dorim un adult fericit și putem să tindem să lăsăm copilul mai fără reguli, ca să nu îi îngrădim visele. Pare că centrarea este fie pe performanța lui, fie pe fericirea lui. Ori lucrurile acestea nu se exculd de fapt și ar trebui să învățăm să vedem copilul ca pe un întreg, care are nevoie și de cunoștințe și de abilități specifice și de integrare în grup. Niciuna dintre abordările de mai sus nu este greșită, însă niciuna nu este completă.” (Copiii și oamenii mari: căi pentru optimizarea dezvoltării umane, Thea Ionescu)
***
Aletheea9 este un proiect cultural care îşi propune să aducă împreună comunitatea de părinţi, profesori, prieteni ai Aletheea și oameni inspirați de cultură și educație.
Împreună cu invitaţi din afara şcolii (scriitori, artişti plastici, oameni de teatru şi film, muzicieni, personalităţi din domeniul ştiinţei etc.) ne propunem să generăm idei şi provocări, teme de reflecţie şi de dezbatere, să formulăm întrebări şi să căutăm împreună răspunsuri.
Obiectivele noastre sunt:
- „Prietenia”* dintre adulţi şi cultură ca model pentru copiii noştri.
- Dezvoltarea „capitalului social”.**
- Crearea unui model de implicare a şcolii în comunitate din perspectivă culturală.
- Dezvoltarea unei reţele de microcomunităţi culturale, de educaţie alternativă complementara şcolilor.
- Integrarea adulţilor (profesori, părinţi, alte profesii, instituţii, organizaţii etc.) în dezbaterea unor forme alternative de curriculum şi educaţie non-formală din perspectiva nevoilor secolului XXI.
* Prietenie = încredere, îndoială carteziană, interacţiune publică
** Capital social = un „set de valori informale împărtăşite de membri unui grup. Lubrifiantul care face grupurile să funcţioneze este încrederea.” (F. Fukuyama, Marea ruptură, 2011/The Great Disruption: Human Nature and the Reconstitution of Social Order, 2000)
„Credem că o şcoală poate fi un hub cultural! Cum e posibil? Cu implicare, cu idei, cu perseverenţă, cu încrederea că pe termen mediu şi lung starea de spirit din şcoală şi din jurul ei va deveni una pozitivă pentru întrega comunitate de elevi, părinţi şi profesori.”, Mihai Stamatescu, Coordonator educațional ciclul gimnazial.
***
Aflată în cel de-al unsprezecelea an de funcționare, Școala Privată Aletheea a fost fondată în anul 2014 de Mona Mușat și este o instituție privată 100% românească.
Aletheea şi-a asumat o filosofie educațională proprie, deschisă şi permeabilă la schimbare, capabilă să pregătească elevii pentru adecvarea permanentă la modelele culturale ale viitorului. Şcoala a fost acreditată de Ministerul Educației și Cercetării şi a devenit, în cei peste 10 ani de funcționare, un adevărat motor al schimbării în educație.
Filosofia educațională Aletheea are la bază curriculum-ul naţional românesc şi a dezvoltat, în paradigma educaţională constructivistă, un sistem care oferă: opţiuni interactive (competenţe transferabile şi anticipative, conţinuturi transdisciplinare, deschidere către noi conţinuturi), o pedagogie orientată către (inter)acţiune şi un mediu educaţional care stabileşte constant conexiuni între învăţarea formală şi cea informală. La Aletheea, „învăţarea vizibilă” este tradusă în autonomia fiecărui copil de a-şi construi propriul design al schimbării în viața personală: emoțional, academic și moral.
Comunitatea Aletheea, formată din 340 de elevi, părinţii acestora și profesorii şcolii, este angajată – profesional şi social – în susţinerea şi dezvoltarea altor comunităţi şcolare din România prin furnizarea de know how educaţional, de resurse și instrumente de lucru la clasă, precum și prin acțiuni umanitare şi de voluntariat în școli din zone defavorizate ale țării.
Campusul școlar, construit de la zero în zona de nord a Bucureștiului, asigură Școlii Aletheea renumele uneia dintre cele mai frumoase școli din București. Clădirea şi toate facilităţile – sala de sport, spațiile exterioare și interioare generoase, mobilierul și echipamentele – au fost proiectate astfel încât să ofere copiilor o „stare de bine”. Mai multe detalii despre Școala Aletheea regăsiți pe: www.aletheea.ro, precum și pe pagina de Facebook: https://www.facebook.com/aletheea/.