O poveste nordică cu potențial educativ – Legenda Ursului Alb, acum în cinema.Legenda Ursului Alb. Ghid pedagogic

La YAY Films, credem cu tărie în potențialul  cinematografiei și în numeroasele sale posibilități  ca instrument educațional, cultural și emoțional,  în puterea cinemaului de a ne schimba pe noi  înșine și modul în care îi privim pe cei din jur.  

Acest document este menit să-i ajute pe cei mici să descopere  lumea interioară și exterioară a acestui film, personajele și poveștile  sale; să deslușească magia lucrurilor pe care nu le putem vedea; să  se familiarizeze cu elemente cinematografice și de animație; să îi  facă atenți la detalii, culori, texturi, sunete, contururi și șoapte.  

Activitățile sunt dedicate copiilor între 7 și 12 ani, dar nu numai, și se  pot realiza după vizionarea filmului în sala de cinema, în sala de  clasă, acasă sau într-un parc. 

Țara: Norvegia 

Anul: 2024 

Genul: animație, familie, fantezie 

Regia: Mikkel B. Sandemose 

Durata: 85′ 

Sinopsis: 

Liv, o fată neînfricată, curioasă și aventuroasă, visează să-și părăsească casa din pădure. Când ursul polar Valemon îi oferă familiei ei o șansă de a scăpa din sărăcie, cu condiția să plece împreună cu el, ea acceptă. Între cei doi începe să se formeze o prietenie plină de compasiune, una care s-ar putea transforma în ceva mai profund. Pentru că Valemon nu este doar un urs – el este și un prinț blestemat de o vrăjitoare. Curajoasă și hotărâtă, Liv, alături de fermecătorii ei prieteni animale, pornește într-o călătorie pentru a înfrunta vrăjitoarea periculoasă și a-l salva pe prințul Valemon. 

O poveste despre dragoste, lăcomie și curaj, Legenda Ursului Alb este un film plin de emoții și umor, cu melodii originale și un univers vizual ce amintește de clasicele animații.

Despre film 

Bazat pe una dintre cele mai îndrăgite povești populare din Scandinavia, Legenda Ursului Alb (titlul original: Kvitebjørn) este un film dramatic din 2024, centrat pe o poveste emoționantă despre identitate și apartenență. Scris de renumita autoare norvegiană Maja Lunde (Istoria albinelor), filmul explorează teme precum tradiția, cultura și descoperirea de sine. 

Poveștile sunt universale: fiecare comunitate sau cultură își învață tinerii despre valori, morală și etică prin intermediul lor. Personajele din povești sunt arhetipuri și devin, de-a lungul istoriei umanității, un punct de referință pentru oameni de toate vârstele și din toate locurile. De aceea sunt relevante pentru toată lumea, pretutindeni. 

Legenda Ursului Alb surprinde o poveste profund personală printr-un limbaj și o formă universală. Pe fundalul peisajului arctic de o frumusețe tulburătoare, narațiunea îmbină profunzimea emoțională cu imagini impresionante, invitând spectatorii să reflecteze asupra legăturii dintre umanitate și natură, asupra conceptelor de dragoste, lăcomie și curaj. 

Piste pedagogice 

Un aspect pedagogic foarte important care se desprinde din film este cel al lecțiilor emoționale și morale. Poveștile transmit în mod obișnuit mesaje despre comportament, luarea deciziilor și natura 

umană, oferind lecții valoroase despre valori și învățarea socio-emoțională. Filmul oferă o oportunitate excelentă de a discuta și învăța despre exprimarea și gestionarea emoțiilor, dar și despre valori morale. Unele dintre activități se bazează pe experiența

emoțională directă a copiilor, iar altele le cer să plaseze în context emoțiile sau comportamentele personajelor. 

O altă oportunitate educațională este învățarea contextuală. Poveștile oferă un context care ajută copiii să vizualizeze și să înțeleagă mai ușor evenimente istorice, concepte științifice, legile naturii, abilități socio-emoționale sau problemele matematice. Legenda Ursului Alb poate servi ca bază și context pentru lecții de geografie sau zoologie, de ecologie sau dezvoltare personală, iar câteva dintre activitățile de mai jos ghidează adulții și copii în aceste direcții. 

Filmul poate da viață faptelor științifice, poate trezi empatie pentru animale și natură și poate sprijini învățarea abilităților sau conceptelor științifice de bază. Rămânând fidelă valorilor sale, scenarista acestui film, Maja Lunde, a introdus multe idei ecologice în povestea originală. Astfel, animația este o modalitate excelentă de a deschide discuții cu cei mici despre natură și mediu, de a-i învăța mai multe procese științifice sau, pur și simplu, de a-i îndrăgosti de Pământ. Multe dintre activitățile de mai jos sunt orientate către animale, cunoștințele noastre despre acestea și relațiile noastre cu ele. Alte exerciții sunt orientate către procese naturale, precum curcubeul sau aurora boreală. În funcție de vârsta și cunoștințele grupului, activitățile pot fi dezvoltate în adevărate lecții de fizică, optică sau geografie.

Exerciții de încălzire înainte de vizionarea filmului 1. Afișul filmului 

Acesta este afișul filmului pe care urmează să-l vizionezi. În partea stângă vezi varianta realizată pentru România, iar în partea dreaptă afișul internațional. 

Privește cu atenție afișele și descrie ce observi: ce personaje și peisaje sunt reprezentate, care este titlul, ce culori sunt folosite și ce alte elemente sau cuvinte apar? 

Ce personaje apar pe afiș? Care ți se pare personajul principal și cum ți-ai dat seama? Ce fel de relație crezi că există între aceste personaje? 

Descrie peisajele reprezentate pe afiș. Cum ți se par? La ce anume te fac să te gândești? Unde crezi că se petrece acțiunea? Îți amintesc de anumite locuri pe care le-ai vizitat?

Ce tip de film crezi că urmează să vizionezi? Ce aștepți de la acest film? 

De ce crezi că filmul are acest titlu? Ce îți inspiră titlul? Care crezi că ar putea fi legenda Ursului Alb? 

După vizionarea filmului, poți desena un afiș nou în care să reprezinți personajele și momentele care ți-au plăcut cel mai mult. 

2. A fost odată ca niciodată… 

Filmul nostru începe cu următoarele cuvinte: „A fost odată ca niciodată…” 

Când și unde ai mai auzit aceste cuvinte? Ce începe cu aceste cuvinte? Ce crezi că urmează după aceste cuvinte? Plecând de la afișul filmului, inventează o poveste care începe cu „A fost odată ca niciodată…”. O poți spune cu voce tare, o poți scrie, desena sau chiar cânta!

Întrebări și exerciții pentru procesarea filmului  și aprofundarea temelor sale  

1. Despre film 

Cum ți s-a părut filmul? Ce ți-a plăcut și ce nu ți-a plăcut la el?  

Ce emoții ai simțit în timpul vizionării? Pentru a-ți fi mai ușor, îți  oferim un carusel cu câteva emoții. Alege-le pe cele pe care le-ai  simțit în timp ce te-ai uitat la Legenda Ursului Alb și povestește-ne  în ce momente ai simțit trăirile de mai jos:

Care este personajul tău preferat din film și de ce? De cine ți-a  plăcut cel mai mult?  

Cum ți se pare personajul lui Liv? Dar personajul lui Valemon?  Cu care dintre personaje ți-ar plăcea să fii prieten și de ce?  

Îți amintești o imagine sau o scenă care te-a impresionat sau te-a  marcat? Care a fost aceasta și de ce? Cum te-ai simțit când ai văzut  imaginea sau scena?  

În prima seară în peșteră, Ursul Alb îi spune lui Liv că are tot ce are  nevoie, dar nimic mai mult. Ce înseamnă asta? Tu de ce ai avea  nevoie într-o seară în care ești departe de familia ta?  

Tot în acea seară, Ursul Alb îi dă un sfat foarte important lui Liv:  „Amintește-ți să ceri frumos.” Ce înseamnă asta?  

Tu când ai cerut ultima dată ceva? Ce ai cerut, cui i-ai cerut și cum ai  cerut acel lucru? Dar ție când ți-a fost cerut ultima dată ceva? Ți-a  plăcut cum ți-a fost cerut?  

Ce face un obiect să fie magic? Tu ai, ai văzut sau ai auzit de un  obiect magic? Povestește-ne despre el! Dacă ai avea puteri magice,  ce ai face cu ele?  

2. Liv – curaj și iubire 

Cum ai descrie-o pe Liv? Cum arată, ce trăsături are, cum se  îmbracă, cum vorbește și cum se comportă?  

Care sunt câteva lucruri care ți-au plăcut la Liv și câteva trăsături  mai puțin plăcute? 

Ce ai în comun cu Liv? Ce au în comun mama, tata, sora, fratele sau profesorii tăi cu Liv? 

Cum îl salvează Liv pe Valemon? Ce personaje o ajută pe Liv și ce trăsături ale acestora sunt importante? 

Când dă Liv dovadă de curaj? În ce situații? Tu ai reacționa la fel ca ea în aceleași situații? 

Ce înseamnă să ai curaj? Ce înseamnă să-ți fie frică? Poți să ai curaj și să-ți fie frică în același timp? 

De ce crezi că alege Liv să devină profesoară la finalul filmului? Cu care profesor/profesoară seamănă Liv? 

Tu ce ai alege să devii dacă ai avea puteri magice și ai putea să-ți alegi orice meserie sau profesie? 

3. Prietenii din pădure 

Ce animale recunoști în imaginea de mai sus? Poți să le numești pe toate? Pe care dintre ele le-ai văzut cu ochii tăi, în natură?

Care dintre animalele din imagine este preferatul tău și de ce? 

Care crezi că este cel mai puternic, frumos, curajos, rapid, pufos, curat, voios, amuzant, plictisitor, lent, deștept sau somnoros animal din imagine? 

Care dintre animalele de mai sus trăiesc în țara noastră? 

Cu care dintre animalele de mai sus ți-ar plăcea să fii prieten(ă)? De ce? Cum crezi că ar fi prietenia voastră? 

În film, Liv spune că animalele se pricep să te asculte. Tu ai vorbit vreodată cu un animal? Când ai vorbit și cu ce animal? Povestește-le mai multe colegilor despre acea întâmplare. 

4. Aurora boreală

Ce vezi în imaginile de mai sus? Poți descrie culorile, tonurile, formele, personajele, formele de relief sau alte detalii. Cum te fac să te simți imaginile și culorile? 

Știi ce fenomen este acesta? Poți explica ce este? Dacă nu știi, investighează împreună cu grupul tău, folosind Internetul, cărțile sau ajutorul adulților și descoperiți… aurora boreală

În ce zone sau țări apare aurora boreală? De unde vin lumina și culorile aurorei? Cât de sus crezi că se desfășoară acest fenomen? 

5. Curcubeul

Ce vezi în imaginile de mai sus? Poți descrie culorile, tonurile, formele, personajele formele de relief sau alte detalii. Cum te fac să te simți imaginile și culorile? 

Știi ce fenomen este acesta? Poți explica ce este? Dacă nu știi, investighează împreună cu grupul tău, folosind Internetul, cărțile sau ajutorul adulților și descoperă… curcubeul

Cum se formează un curcubeu? Când apare el? Tu ai văzut vreodată un curcubeu? 

Mai sus am văzut aurora boreală și curcubeul și am vorbit despre ele. Haide să le și desenăm! Alege unul dintre cele două fenomene și realizează un desen cu el. 

Adună-ți prietenii și colegii și inventați împreună o poveste; poți alege între următoarele două titluri: În lumea aurorei boreale sau În adâncul curcubeului.

6. Joc de imaginație 

Mai jos ai câteva imagini din film. Privește-le cu atenție și încearcă  să-ți imaginezi pădurea în care se petrece filmul! Acum realizează  propriile desene sau acuarele, păstrând doar câteva elemente din  imaginile de mai jos. Compară desenele tale cu cele ale colegilor și  prietenilor. Apoi, încercați să realizați un desen comun pe o pagină  mai mare, folosind elemente sau bucăți din desenele fiecăruia. 

Ghid pedagogic realizat de Anca Caramelea. Așteptăm impresii, lucrări artistice, recenzii ale filmului sau orice comentariu despre modul în care ați folosit acest material la adresa de e-mail [email protected]

Despre realizator 

Anca Caramelea este curator al cinematografului ARTA din Cluj-Napoca. A lucrat pentru diverse festivaluri de film: Les Films de Cannes à Bucarest, Ecozine Film Festival, NexT Film Festival etc. Interesul ei pentru cinema ca instrument de schimbare a dus la o lungă colaborare cu Pelicam, Festivalul Internațional de Film despre Mediu și Oameni. Anca are o experiență bogată în domeniul educației în domeniul filmului, făcând parte din programe precum CinEd, Éducation à l’image, CineKids, Kinoteca Bloc Zero, în cadrul cărora a dezvoltat materiale pedagogice, activități educaționale și a susținut integrarea filmelor în procesul educativ.

Add a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.