Artistul fotograf Răzvan A. Voiculescu: mărturisiri sincere despre noul album „Nud. Proiecție de Trup și Stare (2)” – o continuare matură, la 20 de ani de la primul volum

„Nud. Proiecție de Trup și Stare (2)” se lansează ca o meditație matură asupra corpului, naturii și luminii, dar și ca o etapă firească în evoluția unui artist pentru care căutarea este, întotdeauna, mai importantă decât concluzia.
La două decenii de la apariția primului volum „Nud. Proiecție de Trup și Stare”, artistul fotograf Răzvan A. Voiculescu continuă unul dintre cele mai importante proiecte ale carierei sale prin lansarea celui de-al doilea volum al seriei. „Nud. Proiecție de Trup și Stare (2)” este rezultatul unei căutări care a început în 2006 și care a fost ghidată de dorința de a lucra „mai în tihnă”, cu o atenție sporită asupra spațiilor naturale ce găzduiesc nudul feminin.

O carieră de 35 de ani, între poezie vizuală și realism trunchiat
Cu o carieră ce traversează mai bine de trei decenii și 21 de albume publicate, artistul a explorat zone variate – de la alb-negru la proiecte gastronomice și etnografice. În ciuda diversității, spiritul creator rămâne același: o nemulțumire productivă, care împinge mereu înainte procesul artistic. „Dacă într-o zi aș avea neșansa să mă declar mulțumit, ar însemna sfârșitul evoluției.”
Deși este adesea descris ca documentarist al identității românești, el se revendică mai degrabă din zona poetică: „Realitatea mea, de cele mai multe ori, nu are legătură cu realitatea universală – și nici nu caut să aibă. Este o bucurie să pot trunchia realitatea fără a minți privitorul.”
De-a lungul anilor, artistul a colaborat cu nume sonore ale culturii române – Grigore Leșe, Nicu Alifantis, Cătălin Ștefănescu. Astfel de colaborări reprezintă nu doar surse de inspirație, ci și confirmări personale și profesionale ale parcursului său artistic.
Feminitatea, autenticitatea și arta de a nu interveni
Nudul feminin din noul album este dezbrăcat de identitate, apropiindu-se de zona sculpturalului și a abstractului. Artistul nu urmărește să transmită un mesaj direct, ci să propună un „exercițiu de estetică”, un mod personal de a interpreta esența artei. Echilibrul dintre frumusețea estetică și intimitate este rezultatul firesc al relației dintre model și fotograf: „Imaginile sunt realizate însuși de doamnele/domnișoarele care au acceptat propunerea. Ele îmi spun cum ar trebui să fie imaginea finală.”
Filmul – extensia firească a fotografiei
Pentru artist, peisajul natural nu este un decor, ci nucleul imaginii. „Subiectul imaginii este chiar acel detaliu de natură. El spune povestea; nudul o completează. Nu și invers”, afirmă fotograful, subliniind rolul esențial al spațiului natural în construcția universului estetic. Lumina devine, la rândul ei, o componentă majoră: în studio este un limbaj controlat, iar în natură este „regele” care stabilește regulile compoziției.
Materialele video ce însoțesc deseori albumele sale adaugă o nouă dimensiune poveștii fotografice. Pentru artist, filmul este un alt limbaj, capabil să surprindă dinamica unei sesiuni foto: „starea de fapt, vorbele, sunetele, culoarea interacțiunii”.
Privind înainte: încă patru albume și o căutare care nu se încheie
Artistul lucrează deja la patru noi proiecte editoriale, ultimele pe care intenționează să le publice. Totuși, fotograful nu va abandona arta, pentru că motivația lui rămâne aceeași: curiozitatea și nevoia de a înțelege „ce și cine este”, un răspuns pe care crede că îl va cuprinde „numai în ziua când nu va mai fi”.
Evenimentul de lansare va avea loc miercuri, 26 noiembrie, ora 19:00, la Teatrul Metropolis – Sala Gloria, iar gazda serii va fi Virgil Ianțu.
În cadrul evenimentului vor fi proiectate două scurtmetraje documentar-lirice – realizate de Șerban Georgescu (2005) și Viorel Dobre (2024) – care completează universul artistic al albumului. Lansarea, care marchează 20 de ani de la primul proiect, se va încheia cu un recital de muzică fado susținut de Raluca Radu.
„Lecția lui Răzvan Voiculescu mi se pare aceea că, bine cuprinsă cu privirea, substanța lucrurilor este asemănătoare tandreței unui nud”, spune Horia-Roman Patapievici.
