Cluj-Napoca găzduiește cea mai mare conferință pentru combaterea stresului în educație din Sud-Estul Europei
|Pe 25 octombrie, la Cluj-Napoca va avea loc Conferința atelier-Educație fără
stres – integritate, compasiune, generozitate. Evenimentul dedicat combaterii stresului în domeniul educației, atât în rândul profesorilor, cât și în rândul elevilor este primul de acest gen organizat în Sud-Estul Europei. 13 specialiști din România, Portugalia, Marea Britanie și Statele Unite ale Americii vor oferi soluții practice de recăpătare a armoniei în sala de clasă pentru mai multă bucurie și eficacitate în a preda și o mai mare dorință de a învăța.
Conferința este organizată de Fundația Transylvania College, Fundația David Lynch, Asociația de Meditație Transcendentală, Fundația Leaders și Asociația Mânuțe Pricepute. Ideea organizării unui astfel de eveniment a venit după ce s-a observat cât de puțin se discută despre starea de bine și despre bucurie în școlile din România.
“Este prima încercare de a pune elevul și profesorul în prim-planul
procesului educațional. Până acum autoritățile au vorbit doar despre
câți bani se alocă, ce și cum să se predea și aproape deloc despre cum să se
simtă mai bine, mai împliniți, mai fericiți, atât profesorii, cât și elevii. O
minte stresată este o minte care nu poate învăța, care nu poate crea, care nu este liberă. Profesorii sunt suprasolicitați emoțional, adesea și fizic.”, spune Nicolae Stoian, organizatorul evenimentului.
Evenimentul este cu atât mai relevant cu cât în România rata abandonului școlar este printre cele mai mari din Europa, iar 40% dintre tinerii între 15-18 ani sunt analfabeți funcționali. Mai mult, în primele trei săptămâni de la începerea școlii, polițiștii români au constatat 275 de infracțiuni în școli sau în apropierea acestora.
Conferința are o latură teoretică, precum și una practică și se adresează tuturor celor preocupați de EDUCAȚIE: părinți interesați de binele copiilor, elevi și cadre didactice care vor îmbunătățirea performanței școlare sau angajatori preocupați de viitoarea forță de muncă.
Impactul meditației transcendentale în educație
În cadrul evenimentului, vor fi analizate rezultatele a două proiecte cofinanțate de Uniunea Europeană intitulate EUROPE și FRIENDS, desfășurate din 2016, la care au participat aproximativ 2000 de elevi, cadre didactice și părinți din Anglia, Belgia, Italia, Olanda, Portugalia și Suedia. Acestea au introdus în școli o perioadă de liniște de 10 – 15 minute, înaintea orelor de clasă și după ore, în care, cine dorește, poate practică o tehnică naturală psihofiziologică de relaxare profundă, numită meditație transcendentală și cine nu, doar stă liniștit.
Rezultatele par surprinzătoare. Aceste pauze speciale au readus armonia în școală. Profesorii și elevii au relații mai bune, dorința de învățare a sporit, elevii sunt mai creativi, violența în școală a fost redusă semnificativ, iar fenomenul de burn out în rândul profesorilor a înregistrat scăderi importante.
Alte subiecte de discuție care vor fi dezbătute în cadrul conferinței sunt:
importanța spațiului școlii și al sălilor de clasă care pot influența emoțiile, modul de gândire, relațiile cu ceilalți și chiar rezultatele la învățătură, importanța educației fără stres și promovării valorilor de integritate, compasiune și generozitate în rândul copiilor și cerințele de pe piața muncii la nivel de leadership. Mai mult, în timpul atelierelor practice, Fred Travis PhD., specialist în neuro-științe și directorul “Centrului pentru Studiul Creierului, al Conștiinței și Cogniției” la Universitatea de Management Maharishi, SUA, va arăta cu ajutorul unui electroencefalograf cum se modifică activitatea creierului în timpul practicării meditației transcendentale, producând starea de “odihnă alertă”, propice învățatului.
Planuri de viitor
Conferința atelier-Educație fără stres – integritate, compasiune, generozitate
reprezintă doar primul pas spre a produce o schimbare în sistemul de
educație din România. Participanții la eveniment vor propune
proiecte pilot menite să reducă stresul în școlile de la noi din țară și să crească dorința de învățare în rândul elevilor și a bucuriei de a preda în rândul profesorilor.