Parfumul, o parte esențială a vieții cotidiene. De ce este important sa folosim parfumuri naturale în viata de zi cu zi?

Parfumul, o esență care îmbogățește viața și învăluie lumea cu mirosuri ademenitoare, are o istorie veche de mii de ani, fiind un simbol al rafinamentului și al misterului. Încă din cele mai vechi timpuri, oamenii au folosit mirosurile pentru a-și exprima cultura, statutul și chiar credințele. Primele dovezi ale utilizării parfumului datează din Egiptul Antic, Mesopotamia și Cipru, iar de-a lungul secolelor, parfumurile au evoluat, devenind o parte esențială a vieții cotidiene în multe culturi.

De ce este important să folosim parfumuri naturale și nu sintetice?! 

Miresmele și esențele parfumate au fost dintotdeauna parte din viața oamenilor, încă din cele mai îndepărtate timpuri. Pentru că simțul mirosului este până la urma unul dintre cele mai importante simțuri și care își lasă amprenta cel mai adânc în memoria noastră. De aceea este firesc că omul a încercat dintotdeauna să se înconjoare de miresme plăcute”, spune Raluca Olaru (fitoterapeut) și creatoarea brand-ului Hodaia.

De curând, ea a susținut în spațiul creativ și multicultural Kog7 un atelier de parfumerie la care au luat parte jurnaliști și influenceri care au avut posibilitatea să mixeze uleiuri și esențe naturale pentru a-și personaliza propriul parfum, pe care  îl pot purta ca pe o amprentă a propriei personalităti ori ulterior și-l pot reface.

Cunoștințele trebuie întotdeauna împărtășite”. Aceasta este una dintre credințele noastre de bază după care ne ghidăm activitățile. De aceea, de mai mulți ani planificăm și oferim cursuri, workshopuri și alte activități cu caracter educațional și practic. Printre acestea se numără și ateliere de creație cosmetice, ateliere de parfumerit și cursuri de practică ecologică și sustenabilitate”, spune Raluca. 

Nu este prima oară, când Raluca Olaru al cărui brand își are rădăcinile în Valea Zalanului (acolo unde se afla și atelierul ei desprins parca din povesti) să realizeze acest gen de ateliere care sunt dedicate în special companiilor.

Atelierele de parfumerit pot fi organizate, la cerere, pentru grupuri de persoane private sau pentru companii. Durata este de 2-3 ore, în funcție de numărul de participanți minimum 10, maximum 20. Experiența este atât individuală cât și colectivă: după ce fiecare participant își creează propriul parfum, se lucrează împreună pentru parfumul grupului. Fiecare participant pleacă acasă cu rețeta proprie și cu parfumul creat. Participanți își pot comanda ulterior parfumul, în cantitate mai mare, la Hodaia (www.hodaia.ro).

Despre istoria parfumului

Parfumul a parcurs o cale lungă, din antichitate până în zilele noastre, fiind un simbol al iubirii, al puterii și al eleganței. A avut întotdeauna o putere unică de a seduce, de a impresiona și de a lăsă o amintire olfactivă de neșters.

Cuvântul „parfum” provine din limba latină „per fumus”, care înseamnă „prin fum”, o referință la tehnica de distilare a esențelor folosită încă din cele mai vechi timpuri. Însă, istoria parfumului este mult mai adâncă și mai fascinantă decât atât.

În antichitate, parfumul nu era doar o aromă plăcută, ci și un mijloc de protecție sau de venerație. Regii Franței, de exemplu, se împodobeau cu parfumuri puternice pentru a ascunde mirosurile neplăcute cauzate de lipsa igienei, în timp ce doamnele din înalta societate a Angliei foloseau parfumuri ca instrument de seducție. 

Egiptenii sunt considerați pionierii în utilizarea parfumurilor, având la dispoziție o varietate largă de uleiuri esențiale și amestecuri de flori pentru ritualuri religioase și ceremonii funerare. Acestea erau folosite pentru a-i onora pe zei și pentru a-i proteja pe purtători de forțele malefice. Se spune că egiptenii au inventat chiar și prima sticlă de parfum, iar esențele lor au ajuns rapid și în alte culturi, inclusiv în Israel. De asemenea, parfumurile erau atât de importante încât menționările lor pot fi găsite chiar și în Biblie, cu Maria ungând picioarele lui Iisus cu mir sau cu uleiuri aromate folosite în ritualurile de îngropare.

În Mesopotamia, aproximativ în jurul anului 1200 î.Hr., o femeie pe nume Tapputi a devenit primul parfumier documentat din istorie. Tapputi a descoperit metode originale de distilare a parfumurilor, utilizând uleiuri, flori și plante ca smirna sau chiparosul. Astfel, ea a contribuit la dezvoltarea unei industrii parfumate care s-a răspândit în întreaga lume antică. Tapputi este considerată și prima femeie chimist, având un rol semnificativ în evoluția științei parfumurilor. De asemenea, parfumurile erau folosite în India, unde cercetările arheologice au descoperit dovezi ale utilizării aromelor parfumate.

În Grecia antică, parfumurile au început să fie folosite într-un mod mai sofisticat. Conform mitologiei grecești, zeii Olimpului le-au învățat pe femei secretele preparării parfumurilor. De asemenea, una dintre legendele celebre spune că trandafirul, floarea simbol al iubirii, a fost inițial albă, dar a căpătat culoare roșie și parfum după ce zeița Venus s-a înțepat într-un spin. Grecii au fost primii care au dezvoltat o industrie a parfumurilor, iar aceștia au introdus esențele parfumate în Roma. La început, parfumul era un lux rezervat nobilimii și aristocrației, dar pe măsură ce timpul trecea, a devenit din ce în ce mai accesibil și maselor.

Romanii, cunoscuți pentru dragostea lor față de lux, foloseau parfumuri nu doar pentru igienă personală, ci și pentru ritualuri religioase sau chiar pentru împrospătarea aerului din încăperi. Parfumul era atât de important în viața cotidiană, încât chiar și animalele erau parfumate. În Imperiul Bizantin, islamicii au dus prepararea parfumurilor la un nivel de artizanat desăvârșit, transformând-o într-o adevărată artă.

Parfumeria modernă 

Primul parfum modern a fost creat în 1370 de către Regina Elisabeta a Ungariei, care a cerut crearea unui parfum pentru a-l seduce pe regele Poloniei. Această esență, cunoscută sub numele de „Apa Reginei Ungariei”, era un amestec de rozmarin, iar legenda spune că parfumul avea și efecte terapeutice, fiind utilizat pentru tratarea reumatismului. În perioada Renașterii, Veneția și Florența au devenit capitalele parfumurilor, iar familia Medici a fost renumită pentru apetența lor față de esențele parfumate.

Caterina de Medici, o mare iubitoare de parfumuri, a adus la curtea Franței un parfumier personal și a deschis primul magazin de parfumuri din Paris. Legendele susțîn că, în scopuri diabolice, ea ar fi cerut că parfumurile să fie folosite pentru a masca otrăvurile în bijuterii. În Franța, parfumul a devenit un simbol al opulenței și al statutului social. Curtea regelui Ludovic al XV-lea a fost cunoscută drept „curtea parfumată”, datorită utilizării excesive a parfumurilor pe curteni, mobilier și chiar pe animale.

Parfumul a continuat să evolueze, iar în 1921, creatorul de modă Coco Chanel a lansat parfumul care avea să devină cel mai vândut din lume: Chanel No. 5. Alegerea numelui „5” nu a fost deloc întâmplătoare – acest parfum a fost al cincilea propus de creatorul Ernest Beaux și a fost ales de Coco Chanel pentru a reflecta perfect viziunea ei despre eleganță și modernitate. Astăzi, Chanel No. 5 rămâne o legendă, simbolizând nu doar un parfum, ci și o întreagă eră de sofisticare și rafinament.

În 1919, marele parfumier Robert Bienaime a creat pentru Regina Maria, „cea mai frumoasă regină a Europei” un parfumul original, retras în 1938 de pe piață din respect pentru Alteța Sa. Totodata, Regina a devenit in 1922 chipul unei linii de pomezi, apă de toaletă și parfum numită „Mon Boudoir” cu notele de bază ce au inclus florile de violete, iris– preferatele Reginei – patchouli și lemn de santal. Ea a făcut istorie ca primul membru al unei familii regale care a apărut vreodată într-o reclamă.

Add a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.